Interaktiv og opdateret fremskrivning med værdisætning

Introduktion analysen af OrderYOYO

Endnu en dansk softwarevirksomhed er nu på vej på Nasdaq First North. Virksomheden der denne gang er tale om, er OrderYOYO en softwarevirksomhed for mindre Take-away restauranter. OrderYOYO er IKKE en platform, som vi kender det fra JustEat, men derimod en Software-løsning, som vi nærmere kender fra Shopify. Alt det skal vi nok komme meget mere ind på senere i analysen. 

OrderYOYO bliver børsnoteret til en Pre-money værdisætning (Før børsnoteringen) på 675 DKKm. Selskabet vil rejse ca. 59.4 DKKm ved noteringen og har før noteringen rejst 20 DKKm, som kun gælder hvis noteringen gennemføres. Det betyder selskabet efter noteringen vil have rejst samlet 79.4 DKKm. Det bringer selskabet post-money værdisætning (efter noteringen) op på 754.4 DKKm. 

Der er alle fortegnet for i alt 37.5 DKKm og med de 20 DKKm i “private placement” er der altså kun 21.9 DKKm tilbage til de private investorer. 

Virksomhedsbeskrivelse

OrderYOYO blev stiftet tilbage i 2015 og har siden da været igennem en ret stejl vækstrejse. Allerede i 2016 servicerede selskabet ca. 477 restauranter/takeaway steder og i i 2017 rundede selskabet over 1.000 kunder efter ca. 2 års levetid, hvilket er ret imponerende og viser en meget stærk eksekveringsevne. 

OrderYOYO servicerer de mindre restauranter eller Takeaway steder, som kan være lokale Takeway steder, familie ejede restauranter, eller små kæder med få lokationer. I løbet af de senere 10-20 år har Takeaway markedet oplevet et stigende antal større platforme overtage markedet. Platforme vi kender som JustEat, Wolt, Hungry eller måske en helt fjerde. OrderYOYO og JustEat kan ses som konkurrenter, med det er to meget forskellige virksomheder. 

JustEat stiller en platform til rådighed, som restauranter og Takeaway steder kan blive en del af. Slutbrugeren vil gå til Justeat.dk og finde den mad de gerne vil bestille og betale via JustEat. JustEat vil derefter tage et gebyr for denne transaktion og overføre det resterende beløb til restauranten. Slutbrugeren handler med JustEat og derfor er det JustEat der får al data, kundeinformation og har hele kundekontakten efterfølgende. Problemet for restauranten her er to ting, for det første betaler de et ret højt gebyr på mellem 14-35% alt efter hvilken platform de benytter og derudover driver JustEat og andre platforme deres egen søgemaskine ligesom Google, som restaurenterne kan købe sig til bedre placeringer og mere synlige placeringer på. Det føre lidt til næste udfordringen, nemlig kontakten og kundeforhold. På disse platforme er det platformen der har informationen, dataen og kontakten med kunderne. Platformen har til ønske at øge sin omsætning, og en af måderne kan bl.a. være at sælge dyrere bestillinger, hvilket gør at platformen kan markedsføre andre alternative restauranter og produkter, når kunderne søger efter en specifik restaurant eller en specifik mad-type. 

Som tidligere nævnt, så kan OrderYOYO og JustEat for eksempel, ikke sammenlignes direkte. De er konkurrenter fordi de kæmper om det samme marked, som er Takeaway, men det er to vidt forskellige løsninger. OrderYOYO stiller en software til rådighed og driver ikke en platform. Når en Restaurant bliver kunde ved OrderYOYO så får kunden sin egen hjemmeside, med eget domæne og fuld kontrol over kundeinformation, kundedata og kundeforhold. OrderYOYO laver hjemmesiden og stiller betalingsløsninger, marketingløsninger osv. Til rådighed, men det er på restaurantens egen hjemmeside og eget domæne. OrderYOYO tager også et gebyr per transaktion. Gebyret er lavere og derudover hjælper OrderYOYO med markedsføring således at kunderne kommer tilbage, fremfor finder et andet Takeaway sted på en platform. 

En anden stor forskel på OrderYOYO og JustEat, Hungry eller andre platforme er at OrderYOYO ikke laver udbringning. På restauranternes hjemmesider, lavet af OrderYOYO kan man typisk godt vælge at få maden leveret, men det er restauranten selv der står for leveringen og ikke noget OrderYOYO i dag sørger for. OrderYOYO er dermed en langt lettere skalerbar forretning, og også en mindre aktiv tung forretningsmodel. 

OrderYOYO produktbeskrivelse

Dette fører os videre til en produktbeskrivelse af den service OrderYOYO tilbyder restauranterne. Som kunde hos OrderYOYO får restauranten på 24 timer lavet en hjemmeside med eget domæne og egen betalingsløsning. OrderYOYO har en standard “skabelon” til udarbejdelse af disse hjemmesider, hvilket gør at virksomhederne reelt er kørerne på ca. 24 timer. Hjemmesiden er lavet specifikt til Takeaway og har derimod et indbygget ordresystem og betalingsflow således at det er nemt for kunder at bestille online og vælge fra menu, udbringning eller afhentning. 

OrderYOYO opsætter også en App, som kunden kan downloade og bruge hver gang kunden skal bestille fra denne specifikke restaurant. Det giver et bedre kundeforhold og gør at kunden ofte kommer tilbage igen. 

OrderYOYO leverer også en hardware til kunden ved opstart, som kunder betaler et mindre engangsbeløb for. Dette er en hardware til bestillinger, så restauranten kan holde styr på de bestillinger der kommer ind. 

OrderYOYO hjælper derudover kunderne med marketing og opsætning GoogleMyBusiness, således at søger man på en specifik restaurant, så vil det være denne restaurant der kommer frem og ikke en JustEat side, eller Hungry side. OrderYOYO er Google Partner og hjælper kunderne med ekstra annoncering. Annoncering er vigtig for både restauranten og OrderYOYO, for hver gang restaurantens omsætning stiger, så stiger OrderYOYO’s omsætning fordi det er transaktionsbaseret. 

Restauranterne får adgang til en “Suite” hvor de kan se al den vigtigste information og data. De kan i denne Management løsning også sørge for at holde al information opdateret på en let måde, købe ekstra annoncering, og få adgang til denne kundedata de ikke har på JustEat eller hos andre platforme. 

Denne Business Manager Suite indeholder: MyOrdering, der holder styr på al kundeinformation og kundedata som kunden indtaster ved en bestilling på en GDPR compliant måde. MyBusiness er modulet hvor restauranten kan opdatere al information såsom åbningstider, levering og andet. Virksomheden kan her sørge for at information på Google er korrekt og følge trafik og data omkring køb og performance. MyGrowth er modulet hvor restauranten/virksomheden kan købe annonceringsmuligheder. Som kunde hos OrderYOYO er der en basis markedsføringsløsning med og det er derfor kun hvis kunden ønsker at tilkøbe ekstra annoncering, at dette kan gøres ved mindre abonnementer. Det sidste modul er MyCare, hvor virksomheden kan blive ordentligt onboardet i systemet og komme i kontakt med “Account managers” fra OrderYOYO der kan hjælpe med råd og vejledning og spørgsmål. 

Som restaurantejer betaler man 5-9% af online omsætningen til OrderYOYO i kommission. Dette er en del lavere end de normale 14-35% fra platforme som JustEat, Hungry, Wolt eller lignende. Derudover betaler man et mindre opstartsbeløb på ca. 1000 DKK som dækker den hardware der sendes ud til virksomheden. Der til betaler restauranter/virksomheder et transaktionsgebyr ved hver betaling, som dækker de omkostninger der er ved en betaling. Det gebyr er kun på 1.75 DKK i Danmark og varierer fra lokation til lokation. 

Fremtidsmuligheder

Når man ser på OrderYOYO som case, synes jeg det er enormt vigtigt man forstår at virksomheden ikke er en platform, men en software-virksomhed. Dette bliver specielt vigtigt når vi skal se på fremtidsmulighederne i casen. 

En software-løsning giver i min optik flere fremtidsmuligheder end en platform. En platform som JustEat, Hungry eller Wolt begynder ofte at tilbyde markedsføringsløsninger, for at man bliver mere synlig som restaurant på platformen, derudover kan de øge deres gebyr, eller tilføje flere produktgrupper såsom dagligvarer, som vi har set Wolt bevæge sig ind på, og konkurrere mod Nemlig.com. 

Når man som OrderYOYO leverer en software, så kan man mere sammenlignes med cases som Shopify, Wix.com, Square, Olo og Lightspeed. Tager man her Shopify som eksempel, så viser det et ret interessant fremtidsscenarie. 

Shopify startede ligesom OrderYOYO i dag, med at leverer en “simpel” e-commerce løsning, med hjemmeside, betalingsmodul osv. Senere begyndte Shopify at lave forskellige integrationer, sådan at brugere af Shopify kunne tilkøbe forskellige Apps lavet af Shopify eller samarbejdspartnere. Bagefter tilføjede Shopify sit eget betalingsmodul i samarbejde med Stripe. Derefter begyndte selskabet at udvide med flere abonnementsløsninger, Shopify Plus og Shopify Premium, de udviklede add-ons, så virksomheder kunne få bedre styr på deres arbejdskapital og koble fragtmuligheder direkte på Shopify. Derefter begyndte de en international ekspansion, tilføjede forskellige sprog og koblede deres egen E-mail marketing løsning på samt andre markedsføringsløsninger. 

Som nogen af de seneste tilføjelser har vi set Shopify udvide med en Shop Pay app, tilrettet forbrugeren, hvor forbrugeren kan følge sine foretrukne e-commerce hjemmesider, betale direkte over app’en og hjemmesiden kan markedsføre direkte til deres egne kunder i App’en. 

Når jeg ser på OrderYOYO, synes jeg der er mange af disse løsninger som er oplagte tilfjelser i fremtiden. På hele integrationsdelen, mener jeg på sigt man vil kunne integrere regnskabsprogrammer direkte i Business Manager suiten, for at gøre det nemmere for restauranterne at styre deres regnskab. Derudover vil man bagefter kunne tilføje lønsystemer, arbejdsplaner og udbringsservices såsom DoorDash eller UberEats, til de restauranter som ikke selv har udbringning. 

Bagefter vil man også kunne se på hele App-tilkoblingen, hvor nogle restauranter kan tilkøbe forskellige mindre løsninger, eller opgradere til større abonnementer der giver flere muligheder. Her kunne OrderYOYO se på forskellige Add-ons såsom loyalitetsprogrammer til forbrugere der ofte køber Takeaway, flere markedsføring og branding-løsninger. 

I dag fokuserer OrderYOYO på de mindre restaurante rog Takeaway steder. I takt med at disse måske vokser med OrderYOYO, kan OrderYOYO overveje en mulighed hvor restauranterne kan øge abonnementet, tilkoble flere lokationer og skræddersy deres egen hjemmeside mere end de kan i dag. 

Vi har også set wix.com bl.a. Tilbyde restauranter en løsning hvor de kan tage online ordre og telefoniske ordre i samme system. Dette kunne også med tiden være en tilkobling til OrderYOYO, evt. Med tilknytning af en chat-mulighed eller en chatbot. Chat-funktionen kunne også tilføjes som en markedsføringsløsning, eller som notifikationer omkring “Din mad er nu i ovnen” eller andet. 

Alle disse muligheder er vigtige at tænke over, fordi de med tiden kan gøre at de store kunder får langt større værdi end de har i dag. OrderYOYO er i dag en software-virksomhed for takeaway restauranter, i fremtiden kan det blive en one-stop shop for disse samme takeaway restauranter. 

Markedet og konkurrenter

Når vi snakker Takeaway så er det umuligt ikke at tænke på de forskellige platforme som er så udbredt i dag. Wolt, Hungry, JustEat, Grubhub, Takeaway.com og mange andre. Alle disse platforme er konkurrenter, fordi de i dag har mange af de kunder, som OrderYOYO skal have fat i. Når vi ser på kundebasen er dette derfor nok de største konkurrenter. Ud over platforme, så findes der andre konkurrenter såsom wix.com der også tilbyder en e-commerce løsning til restauranter, olo, der er en amerikansk løsning der minder meget om OrderYOYO blot ofte med fokus på større kunder og større restauranter. I dag kender du nok højest sandsynligt også NemTakeAway, der også er en software-løsning til takeaway restauranter. 

Kigger vi lidt videre så er POS-systemer (Point of Sales) som QuickOrder også en konkurrent. Nogle POS-systemer har i dag måske ikke Takeaway løsninger, men har man først en restaurant som kunde, så er tilkoblingen af en Takeaway og online bestillings løsning en oplagt mulighed. Det er dog nok ikke i dag primære konkurrenter da OrderYOYO som sagt fokuserer på de mindre Takeaway steder, det lokale pizzaria og lignende som formentligt ikke er den primære kunde for de fleste POS-systemer som QuickOrder, der nærmere fokuserer på større Restauranter og Cafeer. 

Markedet for Takeaway i Europa er et enormt marked med en samlet værdi på mere end 141 DKK milliarder. OrderYOYO vurdere selv at deres primære addresserbare marked har en samlet værdi på ca. 50 DKK milliarder. Da OrderYOYO i dag tager ca. 5-9% i gebyr, så vil det omsætningsmæssigt have en adresserbar værdi på ca. 2.5-4.5 DKK milliarder. 

OrderYOYO er i dag placeret i Irland, Storbritannien og Danmark. Her er der stadig plads til vækst og specielt Storbritannien er et vigtigt marked. Derudover vil OrderYOYO fokusere på geografisk ekspansion til Sverige og Tyskland. Her er Tyskland enormt interessant da det størrelsesmæssigt kan måles op imod Storbritannien. 

Når vi taler om geografisk ekspansion, så er skalerbarheden langt højere på en software-løsning som OrderYOYO end en platformsløsning som JustEat eller Wolt, da platforme først reelt har en værdi når der både er et vis antal købere og sælgere til rådighed på platformen. OrderYOYO’s løsning bliver for den enkelte restaurant brugbar lige så snart hjemmesiden og betalingsløsningen er sat op og klar efter 24 timer. Det kræver ikke opbygning af en platform, da kunderne ofte søger på Google direkte efter det de ønsker at finde, for eksempel Pizzaria Odense C, eller et direkte navn Burger Palace København. 

Hvorfor har OrderYOYO en plads i markedet med stor konkurrence fra platforme?

OrderYOYO har en plads i markedet fordi at 90% af alle de ordre der går igennem OrderYOYO’s system er lokale tilbagevendende kunder. Disse kunder skal restauranternes selv have kontrollen og kontakten med, i stedet for en platform, hvor restauranten måske endda skal betale ekstra for at blive synlig overfor sine egne tilbagevendende kunder. Platforme er gode, når man er i tvivl om hvad man vil bestille, eller man befinder sig udenfor sit lokale område og ikke ved hvad mulighederne er. Når man er hjemme og i sit lokale område, så er det restauranterne selv der kan stå for salget, fordi du allerede som forbruger ved hvad du søger. Hvis du bestiller pizza der hjemme, er det formentlig ofte fra de 1-3 smme steder, det samme hvis du bestiller indisk, eller burger. Her er der ikke behov for en platform. 

Ledelsen

Normalt er ledelse ikke et område jeg fremhæver så voldsomt på de større virksomheder, da det udefra kan være svært at vurderer om en leder er dygtig. De fleste direktører og ledere for store virksomheder såsom C25 eller Nasdaq selskaber, har et flot CV og må derfor ofte betragtes som værende kompetente. Når vi ser på Nasdaq First North selskaber, er det jo i sagens natur mindre virksomheder og her kan ledelsen svinge meget. Nogle gange kender vi folkene bag, andre gange er de helt nye for os som investorer og har måske ikke det samme CV, som en C25 direktør, men det gør dem ikke mindre kompetente og dygtige. 

I denne case, synes jeg dog det er nødvendigt lige at kigge en smule på ledelsen og bestyrelsen, da det er en ret flot samling af personer bag selskabet. 

Bestyrelsesformanden er Jesper Johansen, der tidligere har været i bestyrelsen i virksomheder som Endomondo, Plenti, Mofibo og Libratone. I bestyrelsen sidder også Preben Damgaard, tidligere CEO i Damgaard Data der blev solgt til Microsoft i 2002. Preben Damgaard har også bestyrelsesposter som Too Good To Go, Plenti, Dixa, Brdr. A&O Johansen, 7N, Saxo Bank og Templafy bag sig. Den sidste jeg vil nævne er Theis Regner Riber Søndergaard, som har været Co-Founder af Vivino og siddet både i bestyrelsen ved Vivino og Too Good To go. 

Det er en enorm stærk samling af dygtige personer, der også tæller Seed Capital som investor. Jeg finder det samtidig interessant at Preben Damgaard efter noteringen vil eje 15.9% af selskabet og Jesper Johansen 10.7% af selskabet. Det viser en fortsat tro på casen. 

Regnskabsudvikling

OrderYOYO har ikke historiske omsætningstal og har meget få historiske regnskabstal. De har ikke omdannet regnskabet til de internationale regnskabsregler endnu, IFRS, og derfor er der ikke så mange tal vi kan dykke ned i. Dog viser selskabet lidt tal om ARR og GMV, hvilket vi kan bruge i vores estimater. Selskabet har også vist tal omkring EBITDA for et par år. Som altid med disse mindre First North selskaber, så er regnskabsvurderingen en udfordring pga. Manglen på tal, men alligevel vil vi lave vurdering af selskabet eksekveringsevne og regnskab så godt som muligt. 

Når vi ser på GMV og ARR og det estimerede omsætningsniveau, så er der ingen tvivl om at selskabet har eksekveringskraft. Der til kunne vi også ligge antal kunder, som vi ikke har direkte tal på fra den nøjagtige periode, men som tidligere nævnt gik selskabet fra 0 kunder til 477 kunder på ca. 1 år, derefter fra 477 kunder til +1.000 kunder på ca. 1 år og derefter til +3.000 kunder på ca. 1 ½ år og så tog det 2 år at gå fra 3.000 kunder til 4.000 kunder, men til gengæld steg antallet af ordre med ca. +240% i samme periode. 

OrderYOYO ARR

Kilde: Ovenstående billeder er fra OrderYOYO’s virksomhedsbeskrivelse

OrderYOYO har i sin levetid haft et stærkt fokus på vækst, hvilket selvfølgelig er gået ud over marginerne i selskabet. Derfor har selskabet i dag ikke så høje EBITDA-marginer, men det er dog positivt selskabet allerede har bevist profitabiliteten i forretningsmodellen. OrderYOYO vil over de næste år også fokusere på vækst og skalering og derfor forventes der heller ikke løftede marginer over de næste par år. Det betyder dog ikke at vi kun skal forvente EBITDA-marginer på 7-10% i fremtiden, det tror jeg vil undervurdere potentialet i forretningen markant. 

Selvom JustEat, Takeaway.com og GrubHub ikke er direkte sammenlignelige med OrderYOYO, så er det nok alligevel de mest sammenlignelige cases ift. Forretningsmodel. De kører alle på gebyr per GMV og befinder sig alle i Takeaway segmentet. Platformene har dog omkostninger i form af markedsføring, for at få forbrugere ind på platformen, den omkostning har OrderYOYO ikke. Platformene har ofte også omkostninger i form af køretøjer til udbringning, tøj til udbringeren, løn til udbringeren og varme tasker og andet til udbringning. Disse omkostninger har OrderYOYO heller ikke. 

Ser vi på disse forskellige cases, så ligner det overordnet set at mange af dem i dag ikke er profitable forretninger. Dog skyldes det at de ligesom OrderYOYO bruger en masse penge på vækst og at tage markedsandele i nye markeder. Dykker man ned i deres regnskab, så kan man i stedet se at i de modne markeder de befinder sig i, der er marginerne ofte ret høje. 

GrubHub meddelte i 2019 at de introducerede en ny vækststrategi for at øge momentum i forretningen, hvilket ville gå udover EBITDA-marginen. Før 2019 havde selskabet leveret EBITDA-marginer mellem 20-30% per år. Fra 2019 har vi set marginerne falde markant pga. Denne vækststrategi. Dog har selskabet allerede bevist at de kan være profitable, hvis de skifter fokus til profit fremfor vækst. 

Se Grubhub’s EBITDA og profit udvikling på nedenstående illustration fra AE Investment Research regnskabsdata. 

Grubhub case

I 2016 gik Takeaway.com på børsen og i den forbindelse udarbejde de jo et prospekt som altid. I dette prospekt kunne man bl.a. Se EBITDA-marginen i de forskellige geografiske områder. Det interessante her var at selskabet havde en EBITDA-margin på -18% i 2015, men det var grundet deres investeringer i geografisk vækst. Deres primære og modne marked i Holland producerede en EBITDA-margin på over 63% og var dermed enormt profitabelt. Deres vækst i bl.a. Tyskland trak dog bare den samlede margin markant ned pga. Fokus på ekspansion og vækst. Men hvis selskabet kunne opnå 63% EBITDA-margin i Holland, så kunne de formentligt også være profitable i de andre lande med tiden. 

Selskabet blev senere opkøbt af JustEat, ligesom GrubHub nu er blevet. Ser vi i JustEat’s regnskab, så er det lidt samme fortælling. Vækst koster på profitten, men forretningsmodellen i sig selv er ret profitabel. I 2020 regnskabet havde JustEat en justeret EBITDA-margin på ca. 10.5%, men dykkede man mere ned i de geografiske områder, så var det et lidt andet billede. 

JustEat EBITDA
JustEat EBITDA
JustEat EBITDA
JustEat EBITDA
JustEat EBITDA

Kilde: Justeattakeaway.com FY2020 presentation

Regnskabet kunne inddeles således:

Modne markeder

Storbritannien 29.8% EBITDA-margin
Tyskland 33.4% EBITDA-margin
Holland 42.8% EBITDA-margin

Vækst markeder

Canada 11.4% EBITDA-margin
Resten af verden -8.9% EBITDA-margin

Noget andet vigtigt i JustEat regnskabet er deres omkostningsstruktur. JustEat’s pirmære omkostninger er på Order Fullfillment (udbringning) og på markedsføring. De to områder OrderYOYO ikke har på samme måde. 

Ca. 65% af alle fuldtidsansatte i JustEat er kundeservice eller udbringsmedarbejdere og er dermed en enorm post, der kan fjernes hos OrderYOYO. Markedsføringsomkostninger kan reduceres markant for OrderYOYO’s model. Den kan ikke fjernes fordi selskabet skal selvfølgelig bruge penge på branding og markedsføring overfor restauranter, men den kan reduceres markant fordi selskabet ikke skal bruge penge på markedsføring til forbrugere i samme omfang som JustEat og andre platforme, til gengæld for OrderYOYO også et mindre gebyr per ordre og da JustEat og andre platforme tager et større “cut” har de også flere penge til markedsføring. Den helt store ændring er derfor udbringsservicen, som kan fjernes totalt for OrderYOYO. Over 40% af JustEat’s operationelle omkostninger har relation til udbringning or Order Fullfillment. At slippe for denne post er forretningsmæssigt en ret stor besparelse for OrderYOYO. 

Samlet set betyder dette at forretningsmodellen i fremtiden kan forventes at være ret profitabel og der burde være en positiv margin-effekt i at selskabet ikke skal lave udbringning og blot overfører denne del til restauranterne. EBITDA-marginer på +30% i fremtiden mener jeg derfor ikke er urealistisk, men da det er svært at vurdere, vil jeg tage lidt af toppen i den videre beregning for at gøre plads til sikkerhedsmargin. 

Derudover kunne man også begynde at indregne alle de tilkoblingsmuligheder der er, men da det blot er brainstorming og ikke noget virksomheden i dag fokuserer på, så holder vi det ude af fremskrivningen for ikke overvurdere væksten. Det giver dog en ekstra mulighed med tiden, som ikke er indregnet. 

Wix.com og Shopify har ikke endnu leveret nok regnskaber til at vise positiv EBITDA på et stabilt niveau. De er begge i vækstfasen og dermed koster det også på deres EBITDA. Til gengæld har Wix.com i flere år leveret positive frie pengestrømme. I 2019 leverede de frie pengestrømme der svarede til ca. 17% af omsætningen. I 2020 leverede de frie pengestrømme der svarede til ca. 13% af omsætningen. Shopify er først i 2020 begyndt at nå den masse der skal til for at være profitabel samtidig med fokus fortsat er på vækst. Shopify og Wix.com kan derfor ikke rigtig bruges som eksempler endnu, dog er de nok nogle år foran OrderYOYO og måske kan vi et par år fremme i tiden bruge dem som sammenlignelige cases, til en bedre vurdering af marginerne. 

Værdisætning og fremskrivning

Som nævnt har JustEat netop opkøbt GrubHub til en værdi af ca. $7.3 milliarder. GrubHub leverede i 2020 en omsætning på $1.820 millioner, hvilket svarer til en P/S på ca. 4. GrubHub er dog ligesom JustEat en platform med udbringning, hvilket giver højere omkostninger og dermed trækker ned i marginerne og ned i multiplerne. Derfor vil det være muligt for OrderYOYO i fremtiden at handle til en højere P/S, da skalerbarheden er højere, omkostninger lavere og marginerne dermed også større. 

Grubhub

Grubhub EBITDA

Ser vi på Shopify og Wix, som også er sammenlignelige cases, så handler de til disse værdier: 

Shopify 

Wix.com

wix.com ebitda

Som det kan ses betales der ofte en “multiple-premium” for disse mere skalerbare forretninger. Da OrderYOYO har nogle af de samme træk og forretningsmæssigt minder mere om Shopify end JustEat, så mener jeg også selskabet bør handle til en premium ift. De normale platforme. Dog vil jeg i min egen vurdering af potentialet, bruge en multiple der befinder sig et sted mellem Shopify, Wix og JustEat og GrubHub. 

Når vi ser på virksomhedens forventninger, så er OrderYOYO et af de selskaber, hvor forventninger hænger fint sammen med historisk performance. OrderYOYO forventer egentligt ikke en acceleration i væksten fremadrettet, hvilket jeg som investor godt kan lide. OrderYOYO forventer egentligt blot at fortsætte deres vækst. Dog vil jeg som altid tage et mere konservativt udgangspunkt og finde et “realistisk” eller mere pessimistisk scenarie, for at se om der er plads til overraskelser, eller prisen er sat efter, at de skal nå alle forventninger uden plads til afvigelse. 

En virksomhed i den tidligere vækstfase, placeret på First North bør altid kunne tilbyde et højere afkast end en C25 virksomhed, med mange års historik og en mere moden forretning. Risikoen er højere og usikkerhederne er der flere af. Denne værdisætning viser dog at man som investor til den nuværende introduktionspris og med et mere konservativt bud på fremtidig vækst og multiple fortsat har et afkast på ca. 16% per år i sigte, hvis selskabet følger den fremskrivning, vist i toppen af analysen. Denne beregning er med forholdsvis begrænset vækst, der vil være faldende over de næste 10 år. Samtidig er det med et gennemsnitligt gebyr på 7%, en forholdsvis lav EBITDA-margin på 25% og en forholdsvis lav fremtidig multiple på kun 4x omsætningen eller 16x EBITDA. Ved at tage udgangspunkt i disse tal er der givet plads til både positive og negative overraskelser ift. Selskabets egen vækstforventning. 

Konklusion

På baggrund af ovenstående analyse har jeg valgt at tegne aktier i OrderYOYO. Den beslutning kan begrundes med de mange muligheder jeg ser for OrderYOYO i fremtiden, samt den let skalerbare forretningsmodel, stærk ledelse og ikke mindst bevist stærk eksekveringsevne. OrderYOYO har en forretningsmodel med mange tilkoblingsmuligheder fremover og med forventeligt ret høje EBITDA-marginer, hvis vi blot ser på sammenlignelige selskaber som JustEat, GrubHub, Shopify eller Wix.com.

Ovenstående analyse er kun til inspiration og må ikke bruges som rådgivning, eller ses som en anbefaling. AE Investment Research og Anders Egsvang modtager ikke betaling for udarbejdelse af analysen. AE Investment Research og Anders Egsvang kan ikke holdes ansvarlig for dispositioner foretaget på baggrund af ovenstående analyse. Investering er risikofyldt og ovenstående virksomhed er en mindre virksomhed hvor der både kan være en forøget volitilitetsrisiko og volumenrisiko. Anders Egsvang har tegnet aktier på baggrund af ovenstående analyse.