Interaktiv og opdateret fremskrivning med værdiansættelse

Introduktion til analysen af Tesla

Grøn energi har i løbet af de senere år oplevet mere og mere fokus fra investorerne. En af de aktier, som her er blevet omtalt mange gange er Tesla. Tesla’s værdisætning er ofte et tilbagevendende punkt for investorerne, for hvordan kan en bilproducent være værdisat til en P/E på over 300, når andre bilproducenter som Ford værdisættes til en P/E på 15. Når Tesla nævnes i finansmedier, nævnes deres værdisætning næsten også altid. Men er Tesla overvurderet, eller skal de blot vurderes ud fra andre ting, end en normal bilfabrikant? Spørgsmålet er om denne diskussion opstår fordi investorerne ikke helt forstår Tesla, eller blot fordi Tesla er markant overvurderet af markedet. I denne analyse tager vi et blik på Tesla, deres produkter, forretningsmodel og værdisætning. 

The PayPal Mafia

Når man snakker Tesla, så snakker man også Elon Musk. De to går hånd i hånd. Elon Musk har en lang årrække af erfaringer i at skabe virksomheder. I 1995 skabte han sin første større virksomhed Zip2, som i 1999 blev solgt til en pris på ca. $307 millioner, hvor Musk tjente $22 millioner på salget. Musk er ikke typen der hviler på laurbærerne og derfor begyndte han allerede i 1999 at forme sin næste virksomhed, nemlig X.com. X.com var en online bank og E-mail betalingsløsning. Et par år efter skabelsen af X.com slog de sig sammen med den største konkurrent Coinify, der havde sin egen betalingsservice de kaldte PayPal. Coinfiy var skabt af Max Levchin og Peter Thiel og de to selskaber sammen valgte at benytte navnet PayPal, som vi i dag kender. PayPal blev i 2002 købt af eBay for $1.5 milliarder og Elon Musk modtog som største aktionær ca. $100 millioner på dette salg. 

Historien om PayPal er ikke helt ligegyldig, fordi de ledende personer, nøglemedarbejdere og founderne som bl.a. var Elon Musk, Peter Thiel og Max Levchin i dag går under betegnelsen “The PayPal Mafia”. The PayPal Mafia er vigtig at kende til, fordi de nøglepersoner har været med til at forme mange af de brands og virksomheder vi kender i dag og her er Elon Musk en af hovedpersonerne. Personer fra “The PayPal Mafia” har været med til at skabe virksomheder som Tesla, SpaceX, LinkedIn, Palantir Technologies, Affirm, Slide, Youtube Yelp og Yammer. Udover at personerne har været co-founders af disse imponerende virksomheder, så har flere af nøglepersonerne også stået for nøgleroller og investeringer i selskaber som Facebook, Reddit, Square og Zynga. Sidst men ikke mindst så er flere af disse personer også partnere i nogle af de mest kendte venture fonde som Founders Fund og Seqoia Capital der støtter mange af spændende Tech selskaber i den tidlige fase med kapital. Tilsammen har The PayPal Mafia haft rigtig stor indflydelse på den teknologiske innovation der er sket i de seneste mange år og er stadig i dag meget aktiv i skabelsen af ny teknologi, nye virksomheder og innovative forretningsmodeller, hvilket jo fører os over til Tesla, der ikke blev founded af Elon Musk, men som Musk slog sig til i 2004 og senere blev både hovedaktionær og CEO i virksomheden.  

Tesla – Virksomhedsbeskrivelse

Tesla bliver ofte omtalt som en bilproducent, men generelt er selskabet langt mere end kun en bilproducent. Her er det jo vigtigt man kender historien om The PayPal Mafia og Elon Musk, fordi PayPal og andre af Musk’s virksomheder er skabt på baggrund af software og teknologi. Dette er også tilfældet med Tesla. Tesla bygger generelt på rigtig meget software og drejer sig mindst lige så meget om Software og teknologi, som det gør om elbiler. Tesla har siden 2004 udviklet sig ret markant og kan i dag inddeles i forskellige områder, hvilket er Elbiler og bil-software, Batterier og energilagringsmuligheder og til sidst solenergi og software her til. Det skal vi selvfølgelig nok have uddybet mere for at forstå produkterne og forretningsmodellen. 

Tesla Automotive

Tesla Automotive er segmentet der fokuserer på bilindustrien og hvad der her hører til. For at forstå Tesla Automotive, er det vigtigt man også forstår hvordan en normal bilproducent har opereret i mange år. De fleste bilproducenter på markedet, som Ford, Daimler, Toyota og andre får ofte produceret deres forskellige dele hos mange forskellige samarbejdspartnere. Ford producerer og udvikler måske motoren til bilen, mens bilens software kan inddeles i flere forskellige ting. Nogle udvikler en software og andre en anden software, som skal kunne tale sammen. Nogle producenter leverer døren, andre sidespejle, nogle tredje leverer sæder og nogle fjerde leverer rat og gearkasse, nogle femte leverer bremser og nogle sjette hjulene. Da Tesla blev introduceret havde Elon Musk fra start en helt anden tankegang. 

Tesla er derfor i dag både producent af næsten al software i bilen, hvilket giver dem flere frie tøjler og hurtigere udvikling, fordi de ikke først skal sikre sig en softwareopdatering taler sammen med en anden leverandørs software. Tesla har også selv udviklet teknologien bag den eldrevne motor og batteriet. Samtidig producerer og udvikler Tesla selv egne dele til produktion af bilerne, hvilket giver dem langt flere muligheder og hurtigere innovationsmuligheder. Jo flere samarbejdspartnere der skal snakke sammen og sørge for at nye løsninger virker til en tredjeparts produkter, giver komplikationer. Tesla kan langt hurtigere lave en ændring i for eksempel dørene fordi de selv udvikler og producerer karosseriet og kan derfor lave de nødvendige ændringer. Derfor vil du også opleve når du går forbi en Tesla, at der står Tesla på bremserne og andre dele, fordi Tesla selv producerer dem, hvor der på de fleste andre biler enten ikke står navn på, eller en tredjeparts navn. Da Tesla også selv udvikler deres software og kører on-the-air opdateringer, så kan Tesla også opdatere alle biler så snart en ny software er færdig. Det betyder at købte man en bil for to år siden, så får man også de nyeste softwareopdateringer. 

Tesla producerer som de fleste ved udelukkende eldrevne biler og har haft det fokus fra start, hvilket også gør de har flere års forspring ift. de fleste konkurrenter på markedet. Fra start har Musk haft et stort fokus på omkostningsreduktion, batterier og vægtreduktion. Det er to meget vigtige faktorer for at gøre elbiler mere udbredt. Omkostningsreduktion sænker prisen på bilen og vægtreduktion øger længden sammen med et forbedret batteri. At lave effektiv vægtreduktion er også markant mere effektivt når man selv producerer alle dele. 

Software er igen et nøgleord når vi taler Tesla og Elon Musk. Tesla har også et stort fokus på at udvikle software til Autonom kørsel. Her er Tesla nogle af dem som er længst fremme på markedet bl.a. på baggrund af deres in-house softwareudvikling. Tesla udvikler også Apps og har et mål om i fremtiden at tilbyde alle Tesla ejere mulighed for at tilkøbe apps til deres biler, nøjagtigt som vi kender det fra Smartphones. Tesla har også ytret en målsætning om i fremtiden at tilbyde et taxa-lignende netværk af autonome Tesla’er, der dermed ikke skal bruge en fører til bilen, men autonomt kan fragt personer fra A til B på baggrund af deres software. 

En anden ting Tesla har gjort anderledes end andre bilproducenter er deres distribution og salg. Indenfor branchen bruger man typisk bilforhandlere til at sælge sine produkter. Ford sælger for eksempel primært sine biler til Ford forhandlere. Tesla sælger primært sine biler direkte til forbrugeren. Ønsker man at købe en Tesla, kan man gøre det på to måder, enten direkte på nettet fra deres egen webshop eller i en af Teslas brand butikker, der er ejet af Tesla. Tesla har dermed fjernet mellemmand i en forhandler og står selv for alt fra udvikling til produktion til salg, levering og service. Allerede her kan vi se at Tesla er ikke en bilfabrikant, som så mange andre. Tesla er en teknologi virksomhed, der producerer biler. 

Tesla har udviklet bilmodellerne Model 3, Model Y, Model S og Model X. Derudover har Tesla udviklet Tesla Roadster der på nuværende tidspunkt er i gang med at blive markant opgraderet og Tesla Semi der er en eldrevet lastbil under udvikling. 

Tesla energi generering og lagring

Det næste element i Tesla er hele deres batteri udvikling. Tesla har jo som nævnt ovenover brugt mange år på forskning og udvikling af egne batterier til deres biler. Udover bilerne producerer og udvikler Tesla også batterier til andet brug. De har bl.a. udviklet Powerwall, der et batteri til forbrugeren, som kan bruges til at lagre energi genereret ved solkraft eller elnettet. Dertil kommer Teslas solenergi-division, som blev tilkøbt i 2016. SolarCity blev startet af Elon Musk’s fætre og Elon Musk var en af hovedaktionærerne i selskabet. I 2016 valgte Tesla, med Elon Musk som CEO at opkøbe SolarCity og lægge ind under Tesla. I dag bruger Tesla ikke navnet SolarCity, men derimod Tesla branded og SolarCitys produkter. Powerwall og solenergi hænger uløseligt sammen, fordi man ved kombinationen af disse to produkter kan generere strøm når solen skinner og lagrer energien til om natten eller dage uden sol. SolarCity eller i dag bare Tesla, udvikler solpaneler og har også selv udviklet solomformeren, der omdanner energien fra solen til strøm. Solar Roof er de primære solpaneler, som ligner et normalt tag blot med indbyggede solpaneler i taget. 

Solenergi, lagring og elbiler kombineres i Teslas opladningsnetværk. Tesla udvikler også opladningsløsninger til elbiler med fokus på Teslas egne biler. Er man derhjemme kan man tilkøbe og benytte en af Teslas hjemmestationer, er man på farten kan man benytte en Tesla Supercharger der er en af de mest effektive løsninger på markedet til opladning af sin Tesla. Dette segment handler også om software. Tesla har udviklet apps til både Solar Roof og til Powerwall, så forbrugeren kan følge hvor meget energi der genereres og hvor meget der er oplagret i Powerwall. Tesla har også udviklet Apps til opladningsnetværket både når det gælder Supercharger eller hjemmeopladning, så man kan følge hvor meget ens Tesla er opladt samt betale for brug af Superchargeren direkte over App’en. 

Tesla udvikler også batterier til elselskaber og lign. i større skala end til forbrugere, dette kaldes MegaPack. MegaPack batterier kan skaleres op eller ned ift. hvad kunderne kræver. Jo flere enheder kunderne tilsætter jo mere energi kan lagres på MegaPack batterier. MegaPack kan sammensættes i så store enheder at de kan levere strøm til alle huse i San Fransisco i 6 timer. Batterierne kan tilkobles solpaneler eller vindmøller og på den måde lagre vedvarende energi. Dertil har Tesla også udviklet en trading platform/trading software til handel med solenergi eller vedvarende energi i realtid. Med softwaren kan der bl.a. styres om der skal oplades eller forbruges fra de enkelte batterier og handles med strøm i realtid. 

Andre services 

Udover ovenstående produkter tilbyder Tesla også forskellige forsikringspakker i USA, som de forventer også senere at sælge i andre lande. Disse forsikringspakker skulle være billigere end normale forsikringspakker, hvilket giver mening i og med Tesla sidder på en masse data, deres software genererer og samtidig producerer Tesla de fleste dele der kan gå i stykker og hvor forsikringen skal ind over for at dække. Tesla tilbyder også finansiering ved køb af solpaneler, batterier eller elbiler i samarbejde med forskellige finansinstitutter og sidst men ikke mindst så tilbyder Tesla også service og reparation af solpaneler, batterier og elbiler. Det ser Tesla som værende mere effektivt end tredjeparts service og reparation da det er Tesla som selv udvikler og producere de fleste produkter og software og dermed også mest effektivt kan servicere udfordringer der opstår. Teslas store fokus på software gør at mange problemer med en Tesla elbil kan fikses remote ved softwareopdatering og en af fordelene ved en elbil, fremfor en “normal” bil er at der i motoren og hele styresystemet er færre dele der kan gå i stykker og blive slidt og dermed er det langt lettere at servicere og reparere en elbil. 

Tesla mere end bare bilfabrikant

Marked, konkurrence og fremtidsmuligheder

Som ovenstående beskrivelse viser, så befinder Tesla sig i mange forskellige markeder og industrier bl.a. markeder som elbiler, batteriproduktion, vedvarende energi, solpaneler, autonom kørsel, elhandel, autonom taxa, opladerstandere og Connected car Apps. Når man befinder sig i så mange forskellige markeder har man også mange konkurrenter her i blandt Ford, General Motors, Honda, Toyota, NextEra Energy, General Electric, Siemens, Panasonic og mange andre. 

Det primære marked for Tesla er ellbil/elkøretøjs markedet. Det er et marked i ret enorm vækst, som forventes at vækste med ca. 30-35% over de næste 7-10 år. Det vil resultere i et marked med en værdi på ca. $194 milliarder i USA og samlet for hele verden vil det resultere i et marked på ca. $803 milliarder (Kilde: AlliedMarketResearch) I følge Deloitte forventes der at blive solgt 31.1 millioner elkøretøjer i 2030 hvilket tilsvarer en vækst på ca. 30% per år. 41% af dette salg vil være i Europa og USA, og Kina vil stå for 49% af salget i 2030. For at sætte det i perspektiv leverede Tesla ca. 201.300 biler i 2. kvartal 2021 og ca. 706.000 biler i de seneste 12 måneder. (Kilde: Deloitte)

Ser vi i stedet på batteri-markedet og energilagring så er det et marked der forventes at vækste med ca. 20% per år over de næste 7 år, hvilket vil resultere i et marked med en værdi på ca. $19.7 milliarder. (Kilde: Fortune Business Insights)

Ser vi på markedet for solenergi så er det et marked der forventes at vokse med ca. 20.5% per år frem mod 2026 og nå en værdi på $223 milliarder. Solenergi handler dog både om solenergi-parker og solenergi til forbrugere og på husets tage. I dag tilbyder Tesla primært til hustage, men i fremtiden vil de måske begynde at konkurrere på solenergi-parker når nu de også kan sælge batterier og elhandel oven i pakken. (Kilde: AlliedMarketResearch)

Markedet for opladerstandere forventes at følge markedet for elbiler og dermed vokse med ca. 26% frem mod 2030 og nå en samlet værdi af $42.6 milliarder. (Kilde: AlliedMarketResearch)

Markedet for autonome biler og software her til hører ind under det man vil klassificere som “Connected car”. Det er et marked der forventes at vokse med ca. 25% per år frem mod 2025, hvor det specielt er autonom kørsel, der vil stå for en stor del af den vækst. Her hører også forskellig anden software, applikationer i biler, cybersikkerhed og andet. (Kilde: MarketsandMarkets)

Alt i alt kan vi hurtigt konstatere med disse tal og forventede vækstrater, at Tesla befinder sig i nogle segmenter der har været i højt vækst og forventer fortsat at være i høj vækst i mange år fremadrettet. 

Hvad kan fremtiden bringe? Vi ved allerede at Tesla i fremtiden forventer at forbedre deres autonome kørsel software, som bl.a. vil resultere i et netværk af autonome taxaer. Autonome taxaer er ikke indregnet i ovenstående tal, men hele dette ride-hailing/taxa-marked forventes at vokse med 8.7% frem mod 2026 og nå en samlet værdi på $230 milliarder, hvilket kan bidrage til mere vækst til Tesla. Samtidig vil Tesla begynde at tilbyde in-app køb til bilejere der vil udbygge deres position i det marked vi kalder “Connected cars”. I takt med der bliver flere og flere Tesla brugere, så bliver Tesla App’en også mere og mere værd, fordi Tesla kan begynde at sælge premium-abonnementsmuligheder til disse kunder. Det er ikke alle kunder der vil ønske, men hvis blot en procentdel af alle Tesla-ejere ønsker premium-løsninger kan der være en betydelig mulighed her også. Derudover vil Tesla formentligt begynde geografisk ekspansion af deres solpaneler, Powerwalls og andet til andre lande. For eksempel kan vi i Danmark ikke købe solpaneler fra Tesla endnu, vi kan kun blive skrevet på ventelister. Vi ved også der er en el-lastbil på vej og en ny Tesla Roadster. Markedet for eldrevet lastbiler forventes at vokse med en fart på ca. 25-26% per år frem mod 2027 og nå en samlet værdi på $1.89 milliarder i 2027. Det er dog fortsat en meget lille marked ift. den samlede værdi af hele lastbilmarkedet, der forventes at nå $280 milliarder i 2026.

Tesla udvikler også allerede en software til elhandel, hvilket i fremtiden måske bliver implementeret til PowerWalls, eller privates solceller kan kobles til MegaPacks og lade private tjene penge på deres overskydende strøm generering. Der er mange muligheder for Tesla og hvis man kender Elon Musk, så er Tesla kun lige begyndt. 

Ovenstående tal bliver benyttet i fremskrivningen af Teslas omsætning, og dertil kræver det også en gennemgang af den historiske udvikling i selskabet. Dog er det vigtigt at vide, at vi ikke kan indregne disse potentielle fremtidsmuligheder, da det kun er gisninger. Men begynder Tesla at bevæge sig ind på disse områder, så vil det øge værdisætningen af selskabet.

Tesla regnskab

Ovenstående er fra AE Investment Research’s regnskabsdata-værktøj.

Regnskabsanalyse

Tesla er på mange måder en interessant virksomhed, ikke kun forretningsmæssigt, hvor de er nytænkende og agerer langt mere som en software-virksomhed end en traditionel bilfabrikant. Ser vi på deres regnskab og historiske udvikling er det bestemt også en virksomhed der kan eksekvere. Tesla var faktisk den eneste amerikanske bilfabrikant der formåede at skabe vækst fra 2019 til 2020. Udover Ferrari er Tesla også den bilfabrikant med de laveste produktionsomkostninger ift. omsætning, altså med de højeste brutto-marginer. Tesla er samtidig også den eneste bilfabrikant fra USA med fornuftig kapitalstruktur. Alle andre bilfabrikanter har enten meget høj gæld, eller meget lav egenkapital. 

Tesla er en virksomhed der helt uden tvivl er i en vækstfase. Det seneste kvartal vækstede de 98% sammenlignet med samme kvartal året før, målt på omsætning. I de seneste 12 måneder har de vækstet 62.8% sammenlignet med året før og i seneste årsregnskab vækstede de 28.3% sammenlignet med året før. Dette på trods af at COVID-19 havde enorm negativ indflydelse på bilindustrien i 2020. Ser vi på omsætningen er der tegn til at Tesla har kvalitet i sig, i og med de er ret stærke til at eksekvere og skabe vækst på trods af at bilproduktion kan være en svært skalerbar forretning. 

Går vi lidt videre i analysen, så er Tesla også komme til det punkt hvor de har krydset den famøse 0-linje i profit-marginen. Det betyder Tesla nu har leveret overskud 5 kvartaler i træk og ser vi på EBITDA, så har selskabet leveret positivt EBITDA i nu 9 kvartaler i træk. Det der her er positivt er også at Tesla generelt, som tidligere nævnt har lave produktionsomkostninger ift. mange konkurrenter, hvilket kan ses på højere brutto-marginer end deres konkurrenter. Højere brutto-marginer resulterer ofte også i højere profit-marginer i sidste ende, hvilket gør at Tesla formentligt når vi går 10 år frem i tiden vil levere højere profit-marginer end de fleste konkurrenter i markedet. I takt med at volumen stiger i produktionen, vil vi formentligt også se en løbende forbedring af brutto-marginen. 

En af fordelene ved at sælge et premium produkt som Tesla gør, er at de også kan tage en premium pris, der bidrager til forøgede profit-marginer. Tesla har samtidig haft en langsigtet markedsføringsstrategi der er lidt atypisk. Tesla bruger ikke direkte penge på markedsføring og annoncer. Deres strategi ligger i at bruge medierne og brande sig selv igennem medieomtale. Derfor har Tesla generelt også et forholdsvis lavt salg og markedsføringsbudget, men denne strategi er samtidig med til at skabe efterspørgsel og prestige i at eje og køre i en Tesla. 

Tesla balance

Ovenstående er fra AE Investment Research’s regnskabsdata-værktøj.

Ser vi på selskabets kapitalstruktur, så har de i dag gæld for ca. $9.4 milliarder hvilket er lavere end de $11.7 milliarder de havde ved årsskiftet. Tesla har samtidig kontanter for $16.2 milliarder hvilket er højere end gælden og dermed ville selskabet ret nemt kunne tilbagebetale deres gæld, hvis det var nødvendigt. Gælden ligger også kun på ca. 4.3 x overskuddet de seneste 12 måneder, hvilket heller ikke er for meget. Det er også markant lavere end mange andre selskaber i branchen. Ford har for eksempel en gæld på 43 x overskuddet og en gæld der er ca. 6 x kontantbeholdningen. General Motors har en gæld på ca. 8.8 x overskuddet og en gæld der er ca. 5 x kontantbeholdningen. Tesla har også den højeste soliditetsgrad i industrien med en soliditetsgrad på ca. 45%. Det er langt højere end Ford’s 14% eller General Motors 21% og dermed har Tesla en meget stærk kapitalstruktur.

Et af de områder Tesla løbende er blevet voldsomt kritiseret er på deres værdisætning, hvilket vi nu skal tage et kig på. 

Værdisætning og fremskrivning

Tesla handler i dag til en P/E over 320, det betyder altså at virksomheden vurderes til at være 320 x deres overskud værd. Det er en ret enorm værdisætning og ofte der hvor Tesla bliver kritiseret mest og får stemplet som overvurderet. Dog skal vi her til lægge forskellige ting. Tesla er fortsat i en ret stærkt vækstfase, hvilket betyder deres profit-marigner i dag slet ikke er så høje som de forventeligt vil være i fremtiden. Det betyder at hvis Tesla stoppede med at fokusere på vækst, så ville de formentligt kunne løfte deres profit-marginer ret markant i og med de ikke skulle investere i nye fabrikker, indkøb, lager og meget andet. At vækste er dyrt, men på den lange bane kan det være en pris der er mere end værd at betale.

Tesla har de seneste 12 måneder haft en profit-margin på 5.2%, men ser vi blot på det seneste kvartal, så leverede de i seneste kvartal en profit-margin på 9.6%. Selskabet har også en langsigtet forventning om at deres operationelle marginer og profit-marginer fortsat vil stige til de højeste marginer i industrien. Historisk har selskaber indenfor industrien opnået profit-marginer på 8-10%, men med Teslas model og anden tilgang, forventer de markedsledende marginer i fremtiden, hvilket måske kan resultere i profit-marginer på ca. 12%, hvis vi ikke er for optimistiske i den vurdering. 

Det er svært at finde sammenlignelige selskaber til Tesla i industrien, som typisk ville blive brugt til at værdisætning af selskabet. Tesla er den eneste større virksomhed der har vækstet markant i mange år og som fortsat kvartal for kvartal er i højt vækst. Mange selskaber i industrien som General Motors eller Ford har ikke oplevet vækst i rigtig mange år og oplever samtidig et pres på deres profit-marginer, hvor Tesla er i den helt anden situation at de oplever enorm vækst og stigende marginer. Dog er disse selskaber heller ikke særligt sammenlignelige, da de først og fremmest ikke producerer alle deres produkter selv, men bruger et hav af forskellige underleverandører samtidig er begge selskaber primært fokuseret på biler og producerer ikke ladestandere, solpaneler, batterier og andet som Tesla. Derfor skal vi søge lidt uden for industrien og i stedet sammenligne ift. andre selskaber med den vækst som Tesla oplever og kan opleve i en længere årrække. Dette er nok også grunden til at selskabet i dag handler til en så høj P/E, fordi selskabet ikke vurderes ud fra at de er en bilfabrikant men nærmere fordi de er en teknologivirksomhed der både udvikler software og producerer biler og anden teknologi. 

Teknologivirksomheder med så høj langsigtet vækst vil handle til noget højere værdisætning end bilindustrien generelt pga. væksten og den fremtidige profitabilitet. Da Tela både forventer højere vækst og højere marginer i fremtiden vil de også handle til højere værdisætning end resten af industrien. Ser vi på teknologivirksomheder generelt så har selskaber med en vækst mellem 10-100% over en årrække handlet til P/E-værdier mellem 16-26 i den lave ende af skalaen, som altid er god at benytte for ikke at overvurdere selskaberne. Ser vi på Softwarevirksomheder så ligger værdierne mellem 22-30.

Teknologi P/E
Software P/E

Dette bringer os frem til sidste punkt, nemlig fremskrivningen og den endelige værdisætning af Tesla. Her henviser jeg til toppen af siden for at se den interaktive fremskrivning med værdisætning. Hvis vi går ud fra at Tesla de næste 10 år vil følge markedets udvikling og vækste 30% per år i deres Automotive segment og 20% per år i deres energi generering og batteri segment, og i sidste ende handle til 23 x overskuddet, så er Tesla fair værdisat i dag. Hverken undervurderet eller overvurderet. Der er altid usikkerheder i sådan beregninger, men overordnet set virker selskabet fair værdisat ud fra den betragtning at de følger markedets vækst fremadrettet. Selskabet forventer dog selv at vækste 50% per år over de næste par år og hvis det sker, så er selskabet faktisk undervurderet ifølge disse beregninger, dog må det nok også resultere i en lavere vækst end 30% per år efterfølgende, hvis de når over 50% per år de næste par år. Hvis selskabet vækster 60% i 2021 og efterfølgende 30% per år frem mod 2030 ligesom hele markedet for elbiler, så skal Tesla i 2030 producerer ca. 8.3 millioner elbiler, hvis de fastholder deres gennemsnitlige pris på $55.000 per bil. Det vil tilsvare en global markedsandel på ca. 26% af elbilsmarkedet, hvis vi tager udgangspunkt i McKinsey’s vurdering af 31.1 millioner elbiler solgt i 2030. Det er dog vigtigt også at vide, at i Automotive-segmentet indregner Tesla også omsætning skabt ved salg af opladningsstandere eller brug af Superchargers. Derfor er det ikke bare en nem beregning, for at måle Teslas markedsandel fordi de ikke deler omsætning fra biler, superchargere og ladestandere til private og erhverv op i forskellige tal. Flere har estimeret Teslas forventede Supercharger omsætning i fremtiden på et sted mellem $25-$28 milliarder. Hvis vi siger Tesla vil omsætte $25 milliarder på Superchargers i 2030, så er deres omsætning fra bilsalg lidt lavere og derfor falder deres markedsandel globalt til 25%, ud fra disse beregninger. Igen er der dog ikke indregnet opladere til private og erhverv.

Tesla sensitivitetsanalyse

I ovenstående beregning er der ikke indregnet autonome taxaer eller en væsentlig omsætning fra in-app salg eller andre tiltag selskabet kan lave. her er der taget udgangspunkt i at Tesla følger udviklingen i elbilsmarkedet og i energilagringsmarkedet. At sætte en helt konkret værdi på et selskab som Tesla er så godt som umuligt, men at forstå værdisætningen og tage stilling til om man ud fra de scenarier hælder til korrekt værdisat, undervurderet eller overvurderet er nemmere. Ud fra disse beregninger hælder jeg til at selskabet er korrekt værdisat og dermed hverken stærkt undervurderet eller overvurderet. Det er ikke sikkert Tesla opnår en markedsandel på 25% i fremtiden, men til gengæld tror jeg også det er ret sikkert at Tesla vil brede sig ud med flere produkter og fler løsninger, fordi deres edge ligger i teknologi, software, batterier og energi generering. 

Med en fremtidig P/E på 23, en nuværende omsætning de seneste 12 måneder på næsten $42 milliarder og en markedsværdi på nuværende tidspunkt på ca. $673 milliarder, så kan vi udføre ovenstående sensitivitetsanalyse der viser hvilke scenarier investorerne tror på og hvad Tesla som minimum skal opnå af vækst og profit-margin over de næste 10 år for at retfærdiggøre nuværende kurs. 

Jeg eller AE Investment Research ejer ikke aktier i Tesla og vi fraskriver al handel på baggrund af denne analyse. Investering er risikofyldt og man bør altid foretage sin egen investeringsbeslutning.