Sådan opbygger du en portefølje:
Som ny investor er et rigtig godt råd at sprede sine investeringer godt. Når du får bedre styr på værdisætning af virksomheder og at gennemskue regnskaber, så kan du begynde at sprede dine investeringer lidt mindre og tage større positioner i gennemtænkte investeringer, men i starten er det godt at sprede sine investeringer. Forskellige industrier har nemlig forskellige cyklusser. Ofte ser man nemlig at byggeindustrien er noget af det første der bliver ramt i en recession eller en finanskrise som vi havde i 2007-2008. Var din portefølje bygget op med aktier indenfor byggesektoren ville du derfor i denne periode have oplevet større fald end det generelle marked. Noget af det mest stabile at investere i kan være forbrugsvarer som vi hver især skal bruge hverdag lige meget om det går godt eller skidt i verden. Det kan være produkter som shampoo, tandpasta, madvarer, vitaminpiller og Cola. De fleste der normalt drikker Cola, stopper ikke med at drikke Cola fordi de måske bliver arbejdsløse. Til gengæld ville man måske spare Starbucks kaffen væk, fordi der findes mange andre gode og meget billigere alternativer.
I starten kan det derfor være godt at sprede sig i forskellige industrier. Når du så får mere styr på investering, så kan du skrue ned for spredningen fordi, at det kan være svært at slå det generelle marked, hvis man spreder sig for meget, da man så ender med faktisk blot at eje det generelle marked og ikke investere anderledes end gennemsnittet.
Når du skal opbygge din portefølje, er det igen godt at tænke DCA princippet ind i billedet. Hvis du har 10 aktier du gerne vil købe, så køb én virksomhed hver måned de næste 10 måneder for at sprede dig lidt ud og ikke være afhængig at det lige nu er et godt investeringstidspunkt.
Den evige indre konflikt:
Når du skal i gang med at investere for første gang, så skal du være forberedt på den evige indre konflikt, som du vil opleve gang på gang. At investere kan være en emotionel rutsjetur. Når markedet stiger bliver man glad og euforisk og ærgrer sig over at man ikke købte mere. Når markedet falder bliver man nervøs, pessimistisk og ærgrer sig over hvorfor man købte så meget. MEN husk på, at markedet er bare markedet, det er her i dag, det er der i morgen og det vil være der om 10 år igen. Hvad aktiekursen er i dag og i morgen er i store træk fuldstændig ligegyldigt, det er prisen om 5 år eller 10 år, som er vigtig.
Husk også på de vise ord fra Warren Buffett: ”Be fearfull when others are greedy and greedy when others are fearfull”. Det er når markedet generelt er pessimistisk og nervøst, aktiekurserne falder og nyhedsmedierne skriver om dommedagsprofetier, recession og aktiekurserne der hamrer ned at de gode køb opstår. Tage Microsoft som eksempel, i 2007 kostede en Microsoft aktie $27 og Microsoft tjente ca. $14 milliarder. I 2009 var markedet meget pessimistisk pga. krakket af Lehman Brothers, en amerikansk økonomi i knæ og en bank krise der bredte sig til hele verden. Microsoft’s aktie kostede i 2009 derfor $14, altså næsten det halve af 2 år før. Microsoft tjente i 2009 også ca. $14 milliarder. Hvad kan vi lære af det? Når markedet er pessimistisk går det typisk ud over alle selskaber der er børsnoteret, fordi alle investorer flygter fra markedet pga. nervøsitet. Derfor opstår der rigtig gode investeringsmuligheder i spændende og solide selskaber, som stadig tjener masser af penge. I den periode kan du for det samme beløb købe dobbelt så mange aktier, så husk være grådig når markedet er dybt pessimistisk, det vender altid. Pessimisme er blot en midlertidig følelse, ligesom optimisme er.
De sidste gode råd inden du investerer i aktier:
Til sidst vil jeg blot afslutte med lidt gode råd, som du kan tage med dig inden du kaster dig ud i aktieinvestering.
- Køb ikke de samme aktier som alle andre. Som sagt hvis du vil klare dig bedre end gennemsnittet, skal du afvige fra gennemsnittet. Husk at der findes mange andre aktier end Novo Nordisk, Vestas og Carlsberg. Mange af de produkter du bruger i hverdagen er ejet af udenlandske selskaber. Adidas er for eksempel børsnoteret i Tyskland, rigtig mange danskere køber deres produkter, men det er stadig ikke en aktie, som er ejet af mange. Pepsi og Coca-Cola er også noget i drikker masser af, begge selskaber børsnoteret i USA, men ofte ikke noget der bliver snakket meget m i danske investeringskredse. Panodil og Otrivin er ejet af GlaxoSmithKline. Produkterne er kendt af de fleste danskere, men aktien er ikke. Vi holder os ofte til at investere i det vi kender og hører om i nyhederne. Naturligt skriver de danske nyheder mest om danske selskaber, men det betyder altså ikke at der ikke findes udenlandske selskaber, som er spændende investeringer. Hvilke produkter bruger du mest?
- Opfør dig ikke som resten af markedet: Markedet er typisk drevet af sådan en ”lemming-effekt”. Mange investorer sælger ud fordi markedet falder, og det er faktisk den eneste grund de har til det. Et godt råd er derfor IKKE at følge mængden. Når du læser på investorfora så husk at sortere alt støjen væk. Sælg ikke bare fordi andre gør det og køb ikke bare fordi andre gør det. Skab dig din egen strategi og have din egen mening, så du hele tiden har kontrollen og ikke lader dig styre af markedet og andre investorer. Når markedet falder kan det skabe gode investeringsmuligheder, hvis du kan forholde dig til fakta og tænke langsigtet.
- Tænk langsigtet: De fleste investorer tænker kortsigtet. De er drevet af det næste kvartalsregnskab, de seneste nyheder og nyeste nøgletal. Men som investor er hvad der sker på den korte bane reelt ikke så vigtigt. Husk at du investerer i en virksomhed og der kan være gode og dårlige perioder i en hver virksomhed. Men at en virksomhed kommer med et dårligt kvartalsregnskab eller ser udfordringer et enkelt år ud i fremtiden ændrer ikke ved virksomhedens langsigtede værdi. Kan du formå hele tiden at tænke langsigtet, også andre tænker kortsigtet, så kan du finde de gode investeringer til lavere priser
- Have en strategi: Din strategi er den regelbog, med den ved du at når det her sker skal jeg gøre det her eller lade være med at gøre noget. I din strategi slår du fast hvilke kriterier der skal opfyldes før du investerer samt hvordan du så skal investere. Din strategi er aldrig færdigbygget, men vil blive udviklet løbende. Jo mere erfaring du får jo bedre bliver din strategi. Jo flere bøger og jo mere undervisning du får jo flere ting lærer du som kan blive tilføjet din strategi.
- HUSK – der er en virksomhed bagved aktien: Ofte kan man hurtigt se sig blind på en aktie, man køber den fordi den stiger mere end markedet generelt, men man glemmer lidt virksomheden der står bag. Husk altid når du investerer, at aktier er kun et redskab der gør det nemt for os private at investere i et selskab og nemt for os se værdien af vores investering. Men når man skal bestemme om en investering er god, så er man altså nødt til at kigge ind i maskinrummet på virksomheden. Hvad sælger de? Hvor gode er de til det? Hvordan er deres marked? Hvilke konkurrenter har de? Hvor gode er de til at skabe resultater? Hvor meget gæld har de? Vil de være her om 10 år? I så fald, hvordan vil de så se ud om 10 år? Kan du give et kvalificeret og fakta-baseret svar på de spørgsmål, så kan du bestemme om det er en investering du bør foretage eller ej.